4 soorten communicatie (met voorbeelden)

4 soorten communicatie (met voorbeelden)

Tijdens je sollicitatiegesprek

Communicatieve vaardigheden zijn essentieel voor een gezonde en efficiënte werkplek. Vaak gecategoriseerd als een ‘zachte vaardigheid’ of interpersoonlijke vaardigheid, is communicatie het delen van informatie van de ene persoon naar de andere persoon of naar een groep mensen. Er zijn veel verschillende manieren om te communiceren, die elk een belangrijke rol spelen bij het delen van informatie.

In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende soorten communicatie en hoe u uw vaardigheden in elk van deze vier communicatiemethoden kunt versterken.

Belang van communicatie

Mensen gebruiken communicatie elke dag in bijna elke omgeving, ook op de werkplek. Of je nu een licht hoofdknikje geeft of informatie presenteert aan een grote groep, communicatie is absoluut noodzakelijk bij het opbouwen van relaties, het delen van ideeën, het delegeren van verantwoordelijkheden, het aansturen van een team en nog veel meer.

Veel werkgevers nemen graag kandidaten aan met bewezen communicatieve vaardigheden, dus het is altijd een extraatje om deze vaardigheden op je cv te vermelden, zelfs als je carrière meestal alleen inhoudt. Afgezien van het verbeteren van uw kansen om een ​​baan te krijgen, verbetert het vermogen om goed met anderen te communiceren uw netwerkmogelijkheden. Het is altijd mogelijk om beter te worden in communiceren, ongeacht uw huidige vaardigheidsniveau.

Vier manieren om te communiceren

Er zijn verschillende manieren waarop individuen informatie met elkaar delen. U kunt bijvoorbeeld verbale communicatie gebruiken wanneer u een presentatie met een groep deelt of tijdens een vergadering ideeën uitdraagt. U kunt ook schriftelijke communicatie gebruiken bij het solliciteren of het verzenden van een e-mail.

Er zijn vier hoofdtypen communicatie die mensen dagelijks gebruiken: verbaal, non-verbaal, schriftelijk en visueel. Hier zijn al deze soorten communicatie, waarom ze belangrijk zijn en hoe u uw vaardigheden in elk van deze soorten kunt verbeteren voor succes in uw carrière:

1. Verbaal

Verbale communicatie betekent spraak gebruiken om informatie met andere mensen te delen. Op de werkvloer heb je sterke verbale communicatieve vaardigheden nodig om invloedrijke presentaties te geven, om je punt over te brengen tijdens vergaderingen, videoconferenties en telefoongesprekken en om productieve gesprekken te voeren met collega’s en klanten. Spraak gebruiken om te communiceren is een efficiënte manier om informatie met anderen te delen.

Hier zijn een paar stappen die u kunt nemen om uw verbale communicatieve vaardigheden verder te ontwikkelen:

Gebruik een sterke, zelfverzekerde spreekstem. Zorg ervoor dat u vooral tijdens het presenteren luid en duidelijk spreekt, zodat iedereen in de kamer u gemakkelijk kan horen. Dit zal het succes van uw levering verbeteren. Wees zelfverzekerd wanneer u spreekt, zodat uw ideeën duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn voor anderen. Oefen voorafgaand aan een belangrijke presentatie of zelfs een interview uw presentatie in de spiegel of door uw stem op te nemen en af ​​te spelen.

Gebruik actief luisteren. De andere kant van het gebruik van verbale communicatie is aandachtig luisteren naar wat andere mensen te zeggen hebben. Actieve luistervaardigheid is essentieel bij het leiden van een vergadering, het geven van een presentatie of zelfs bij deelname aan een een-op-een gesprek. U kunt uw actieve luistervaardigheden ontwikkelen door goed te letten op wat u hoort tijdens informele gesprekken met vrienden of familie en afleiding te vermijden.

Vermijd vulwoorden. Vooral tijdens een presentatie kan het verleidelijk zijn om vulwoorden te gebruiken zoals ‘um’, ‘vind ik leuk’, ‘zo’ of ‘ja’. Hoewel het misschien natuurlijk aanvoelt na het voltooien van een zin of het pauzeren om uw gedachten te ordenen, kan het ook uw toehoorders afleiden. Probeer te presenteren aan een vertrouwde vriend of collega die de aandacht kan vestigen op de keren dat u vulwoorden gebruikt. Probeer ze te vervangen door diep in te ademen als je in de verleiding komt om zulke vulwoorden te gebruiken.

2. Non-verbaal

Non-verbale communicatie betekent persoonlijke informatie uitwisselen zonder spraak te gebruiken. Non-verbale communicatie omvat zaken als glimlachen, handgebaren en houding.

Non-verbale communicatie helpt u een idee te krijgen van hoe anderen zich voelen of denken. Als iemand ‘gesloten’ lichaamstaal vertoont, zoals gekruiste armen of opgetrokken schouders, kan hij of zij zich angstig, boos of nerveus voelen. Als ze ‘open’ lichaamstaal vertonen met beide voeten op de grond en de armen naast of op de tafel, voelen ze zich waarschijnlijk positief en staan ​​ze open voor informatie.

Hier zijn een paar stappen die u kunt nemen om uw non-verbale communicatieve vaardigheden te ontwikkelen:

Merk op hoe uw emoties fysiek aanvoelen. Probeer de hele dag door, terwijl je een scala aan emoties ervaart (van energiek, verveeld, blij of gefrustreerd), te achterhalen waar je die emotie in je lichaam voelt of hoe je je als reactie daarop gedraagt. Als u zich bijvoorbeeld geagiteerd voelt, merkt u misschien dat u op uw nagels bijt. Als u angst voelt, voelt u mogelijk een knoop in uw buik. Het ontwikkelen van zelfbewustzijn over hoe uw emoties uw lichaam beïnvloeden, kan u meer controle geven over uw uiterlijke presentatie.

Wees bewust met uw non-verbale communicatie. Doe uw best om positieve lichaamstaal te tonen wanneer u zich alert, open en positief voelt over uw omgeving. U kunt ook lichaamstaal gebruiken om uw verbale communicatie te ondersteunen als u zich verward of angstig voelt over informatie, zoals het gebruik van een gefronste wenkbrauw. Gebruik lichaamstaal naast verbale communicatie, zoals het stellen van vervolgvragen of het opzij trekken van de presentator om feedback te geven.

Bootst non-verbale communicatie na die u effectief vindt. Als u bepaalde gezichtsuitdrukkingen of lichaamstaal gunstig vindt voor een bepaalde situatie, gebruik deze dan als richtlijn bij het verbeteren van uw eigen non-verbale communicatie. Als je bijvoorbeeld ziet dat wanneer iemand met zijn hoofd knikt, dit op een efficiënte manier goedkeuring en positieve feedback communiceert, gebruik het dan in je volgende vergadering wanneer je dezelfde gevoelens hebt.

3. Geschreven

Schriftelijke communicatie betekent het uitwisselen van informatie met anderen door middel van woorden en cijfers. Schrijven is een handig communicatiemiddel omdat het een permanent record van de uitgewisselde informatie creëert voor toekomstig gebruik. Schrijven is een veelgebruikt communicatiemiddel op de werkvloer, of het nu gaat om e-mails, projectmanagement of rapportage.

Hier zijn een paar stappen die u kunt nemen om uw schriftelijke communicatieve vaardigheden te ontwikkelen:

Hou het simpel. Schriftelijke communicatie moet zo eenvoudig en duidelijk mogelijk zijn. Hoewel het handig kan zijn om veel details op te nemen in educatieve communicatie, moet u bijvoorbeeld zoeken naar gebieden waar u zo duidelijk mogelijk kunt schrijven zodat uw toehoorders het begrijpen.

Houd het duidelijk. Omdat u niet de nuance van verbale en non-verbale communicatie heeft, moet u voorzichtig zijn wanneer u tijdens het schrijven een bepaalde toon probeert over te brengen. Pogingen om een ​​grap, sarcasme of opwinding over te brengen, kunnen bijvoorbeeld anders worden vertaald, afhankelijk van het publiek. Probeer in plaats daarvan uw schrijven zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te houden en volg mondelinge communicatie waar u meer persoonlijkheid kunt toevoegen.

Lees uw schriftelijke communicatie opnieuw. Door tijd vrij te maken om uw e-mails, brieven of memo’s opnieuw te lezen, kunt u fouten of mogelijkheden identificeren om iets anders te zeggen. Voor belangrijke berichten of berichten die u naar een groot aantal mensen stuurt, kan het handig zijn om een ​​vertrouwde collega deze ook te laten beoordelen.

Zorg voor een bibliotheek met effectief schrijven. Als u een bepaald pamflet, e-mail of memo ontvangt die u bijzonder nuttig of interessant vindt, bewaar deze dan ter referentie bij het schrijven van uw eigen documenten. Door methoden of stijlen op te nemen die u leuk vindt, kunt u in de loop van de tijd verbeteren.

4. Visueel

Visuele communicatie maakt gebruik van hulpmiddelen zoals grafieken en diagrammen om informatie aan mensen te communiceren. Visuele communicatiemiddelen vullen andere vormen van communicatie aan door context toe te voegen en de betekenis van informatie op een andere manier weer te geven. Vooral visuele leerlingen zijn beter in het begrijpen van informatie die ze kunnen zien.

Hier zijn een paar stappen die u kunt nemen om uw visuele communicatieve vaardigheden beter te ontwikkelen:

Vraag anderen voordat u beelden opneemt. Als u overweegt om een ​​visueel hulpmiddel in uw presentatie of e-mail te delen, overweeg dan om anderen om feedback te vragen. Het toevoegen van visuals kan concepten soms verwarrend of warrig maken. Door het perspectief van een derde partij te krijgen, kunt u beslissen of het visuele hulpmiddel waarde toevoegt aan uw communicatie.

Denk aan uw publiek. Zorg ervoor dat u visuals opneemt die uw beoogde ontvangers gemakkelijk zullen begrijpen. Als u bijvoorbeeld een diagram met onbekende gegevens weergeeft, neem dan de tijd om uit te leggen hoe de informatie wordt weergegeven en hoe deze betrekking heeft op en ondersteunt wat u zegt.

Stel persoonlijke doelen om stap voor stap door de dingen heen te werken die u wilt bereiken. Het kan ook nuttig zijn om vertrouwde collega’s, managers of mentoren te raadplegen om te bepalen op welke gebieden u zich het beste eerst kunt concentreren.

1 reactie op “4 soorten communicatie (met voorbeelden)”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error: Brieven te kopiëren na minimaal 200 karakter reactie