Social media-vaardigheden: betekenis en voorbeelden

Social mediavaardigheden: betekenis en voorbeelden

Sociale media hebben bewezen een van de meest effectieve marketingtools van de afgelopen jaren te zijn, en veel organisaties huren specialisten op het gebied van sociale media in om hen te helpen hun bereik te maximaliseren en de betrokkenheid bij bestaande en potentiële klanten te verbeteren. Als je je cv op sociale media schrijft, wil je een recruiter laten zien dat je aan alle vereisten van de functie voldoet met een goed georganiseerde sollicitatie.

Het beheer van de aanwezigheid op sociale media van een bedrijf is een zeer gewaardeerde vaardigheid geworden, waarbij de meest effectieve experts in hun vakgebied creativiteit combineren met een analytische aanpak die resultaten oplevert. In dit artikel geven we tips en voorbeelden van hoe u vaardigheden op het gebied van sociale media op uw cv kunt vermelden om uw kansen op succes te vergroten.

Wat zijn sociale media-vaardigheden?

Social media-vaardigheden zijn vaardigheden die professionals helpen bij het bedenken en implementeren van ideeën voor marketingcampagnes om zaken te stimuleren. Om te slagen, moet je een creatieve flair hebben en een goed begrip hebben van wat inhoud deelbaar maakt, en je zou deze kwaliteiten moeten demonstreren met je vaardighedenlijst voor sociale media.

Door uw vaardigheden op te sommen, kunt u uw begrip van het huidige sociale media-veld tonen, uw schrijfvaardigheid tonen en uw prestaties op een goed gestructureerde manier beschrijven. Een sterk geschreven vaardigheidsgedeelte in uw cv kan uw waarde voor werkgevers laten zien en u mogelijk een interview en een baan opleveren.

Voorbeelden van vaardigheden op het gebied van sociale media

Hier zijn enkele vaardigheden die u op uw cv kunt vermelden om uw waarde te tonen als werknemer die met sociale media werkt:

  • Analytische vaardigheden
  • Efficiëntie
  • Trends begrijpen
  • Communicatie
  • Creativiteit
  • Tijdsbeheer
  • Projectmanagement
  • Flexibiliteit

Analytische vaardigheden

Hoewel sociale media een groot aantal statistieken bieden over hun gebruikers en de manier waarop ze met u omgaan, zijn deze het nuttigst als u over de analytische vaardigheden beschikt om ze te interpreteren en conclusies te trekken op basis van wat u ziet. Gerichte analyse helpt u het gedrag van consumenten te begrijpen, zodat u uw budget kunt besteden aan de gebieden waarop uw campagnes de meeste impact hebben.

Een ervaren Social media-manager doet dit allemaal en legt het uit aan collega’s die misschien niet bekend zijn met Social media. Je cv moet voorbeelden geven van hoe je je analytische vaardigheden hebt gebruikt om de kwaliteit van je Social media-output te verbeteren en hoe je deze vaardigheden kunt toepassen in de functie waarvoor je solliciteert.

Efficiëntie

Van tools waarmee u al uw Social media-accounts op één plek kunt beheren tot tools die functionaliteit toevoegen aan het bestaande aanbod van het platform, er zijn veel manieren om u te helpen uw sociale mediacampagnes efficiënter te maken. Veel apps hebben bijvoorbeeld add-ons om de functionaliteit te verbeteren en uw kennis up-to-date te houden.

Gebruik uw cv om een ​​recruiter te laten weten dat u het belang van het actueel houden van uw vaardigheden begrijpt. Door voortdurend het bredere sociale medialandschap te beoordelen, kunt u uw werk zo efficiënt mogelijk uitvoeren.

Trends volgen

Op de hoogte zijn van trends en deze in uw voordeel gebruiken, is een van de belangrijkste vaardigheden op het gebied van sociaal beheer, en een die berust op een grondig begrip van de markt, de belangrijkste cijfers en de formaten die het beste werken. Je cv kan details bevatten van een campagne die je hebt beheerd en die aansluit bij een recente trend, of een campagne die je bent gestart en die meetbare grip heeft gekregen onder je volgers.

Communicatie

Communicatie voor professionals op het gebied van sociale media bestaat meestal in twee vormen:

Online

Het sociale landschap betekent dat het voor Social media professionals belangrijker dan ooit is om gedetailleerde merkrichtlijnen over ‘tone of voice’ te hebben. Als meer dan één persoon via sociale kanalen op klanten reageert, moet de boodschap consistent zijn en in overeenstemming zijn met het bedrijfsethos. Een duidelijke strategie die bedrijfsbreed wordt gecommuniceerd, kan de risico’s van negatieve betrokkenheid op sociale media verminderen, en een effectieve Social media-manager zal laten zien hoe zij dergelijke gebeurtenissen plannen.

Intern

Interne communicatie is ook van levensbelang. Sociale media hebben de snelheid waarmee nieuws wordt versneld en doorbroken, dus bedrijven moeten voorbereid zijn met strategieën om optimaal gebruik te maken van nieuwe trends en nieuwsitems. Door met collega’s te communiceren, kan uw team snel reageren op een nieuwsbericht of om negatieve publiciteit verminderen. Een effectieve Social mediamanager moet het online landschap constant in de gaten houden op relevante trends en sterke relaties hebben met collega’s.

Creativiteit

Hoewel informatieve inhoud een uitstekende manier kan zijn om uw bedrijf te positioneren als een autoriteit in uw vakgebied, kan creatieve flair uw berichten herkenbaarder maken, uw volgers aanmoedigen om ze te delen en uw bereik vergroten. Sommige merken gebruiken humor om betrokkenheid aan te moedigen, terwijl andere wedstrijden of campagnes promoten die gebruikers aanmoedigen om bij te dragen aan een post en anderen kiezen controversiële onderwerpen om het debat te stimuleren. Laat als sociale mediaprofessional zien hoe uw merkwaarden uw output sturen, maar geef ook details over hoe uw creatieve aanpak verschilt van uw concurrenten.

Tijdsbeheer

Uw meest loyale volgers zijn misschien niet online tijdens kantooruren, dus u zult uw tijd verstandig moeten gebruiken om ervoor te zorgen dat u de betrokkenheid maximaliseert wanneer dit gebeurt. Van het uitzoeken van het beste moment van de dag om uw doelgroep te bereiken tot het plannen van campagnes voor de feestdagen, u moet goed zijn in het stellen van prioriteiten om de beste resultaten te krijgen.

Projectmanagement

Social mediamanagers zijn niet alleen verantwoordelijk voor het plaatsen van content, ze spelen ook een cruciale rol in de bredere marketingmix. Om ervoor te zorgen dat uw initiatief het publiek bereikt, moet u met anderen samenwerken om bestemmingspagina’s te maken, gegevens bij te houden en budgetten te plannen om de meest effectieve strategie te hebben.

Het effectief toewijzen van middelen is een belangrijk onderdeel van het runnen van een sociale mediacampagne en door te laten zien dat u kunt multi-tasken zonder in te leveren op kwaliteit, kan uw cv op sociale media opvallen. Maak een lijst van uw prestaties op een manier die ze rechtstreeks verbindt met de vereiste vaardigheden die in de functiebeschrijving worden vermeld, om de wervingsmanager te laten zien dat u heeft waarnaar ze op zoek zijn.

Flexibiliteit

Social media is een snel veranderende branche waarin u uw strategieën moet aanpassen om met weinig of geen kennisgeving op veranderingen in de online omgeving te reageren. Een flexibele Social mediamanager past een campagneboodschap aan om in een actieve online discussie te passen, speelt in op een viraal beeld of verwerkt een breaking news-verhaal in een geplande post. Deze responsieve benadering moet uw inhoud actueel en relevant houden en uw online community betrokken houden bij uw merk. Vertel uw potentiële werkgevers over uw flexibele houding om te laten zien hoe belangrijk dit is in de mix van sociale media.

Social mediavaardigheden in een cv-vaardigheden sectie

Dit zijn enkele vaardigheden die u in uw cv kunt opnemen:

  • Technische vaardigheden: sociale mediaplatforms, diensten voor sociaal beheer, analyse, CMS, grafisch ontwerp 
  • Aanvullende vaardigheden: organisatie, communicatie, timemanagement, creatief, resultaatgericht 

Social mediavaardigheden in de sectie werkervaring

Enkele van de vaardigheden die u in het ervaringsgedeelte van uw cv moet opnemen, zijn onder meer:

  • (Bedrijfsnaam)
  • Social Media Manager | Januari 2018 – oktober 2020
    • Creëerde een aanwezigheid op sociale media voor de keten en bereikte in het eerste jaar 200.000 volgers
    • Een reeks seizoen competities gepland die de betrokkenheid met 45% en het aantal bezoekers met 20% verhoogden
    • Werkte samen met het management om een ​​lange termijnplan te ontwikkelen om hun volgers te behouden en te laten groeien met een strategische content kalender voor sociale media

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error: Brieven te kopiëren na minimaal 200 karakter reactie