Begrijp de basics van strategieontwikkeling
Bij het opzetten of laten groeien van een bedrijf, is het belangrijk om een duidelijk plan te hebben om uw doelen te bereiken. Als u begrijpt hoe u de groei van uw bedrijf kunt verbeteren, kan het efficiënt en productief werken.
In dit artikel zullen we strategieontwikkeling definiëren en stappen en voorbeelden geven om uw eigen strategie te ontwikkelen.
Wat is strategieontwikkeling?
Strategieontwikkeling is het plan van een bedrijf om een consistente groei te realiseren. Deze techniek bevat gedetailleerde gegevens en doelstellingen die beschrijven hoe uw team van plan is om elk doel te bereiken. U maakt ook een lijst van de visie en missie van het bedrijf in uw strategie om ervoor te zorgen dat elk teamlid dezelfde doelen nastreeft. Gedegen onderzoek kan nodig zijn om met nieuwe ideeën te komen, en het hele proces kan enkele maanden duren.
Waarom een bedrijfsstrategie ontwikkelen?
Bij het leiden van een bedrijf is het vaak nodig om uw benadering van producten en diensten opnieuw te evalueren. Of u nu een klein bedrijf of een groot bedrijf heeft, de groei van uw organisatie hangt af van het op de hoogte blijven van markttrends en de services van uw concurrenten. U zult ook de huidige staat van uw bedrijf willen onderzoeken, hoe het is gegroeid en hoe goed het voldoet aan uw missie. Zodra u over al deze informatie beschikt, kunt u een strategie voor verdere groei opstellen die ervoor zorgt dat uw bedrijf optimaal functioneert.
Hoe ontwikkel je een bedrijfsstrategie?
Hier zijn verschillende stappen die u moet volgen om een strategie te maken:
- Creëer een visieverklaring.
- Kijk naar ervaringen uit het verleden.
- Bepaal uw missie.
- Onderzoek de concurrentie.
- Definieer werknemersrollen.
Maak een visieverklaring
Een van de eerste stappen die u moet nemen, is het opstellen van een visieverklaring waarin de waarden en doelstellingen van uw bedrijf worden gedefinieerd. Uw visieverklaring moet uw uiteindelijke doelen vermelden en deze duidelijk aan teamleden laten overbrengen. In uw visie zou bijvoorbeeld kunnen staan dat u over drie jaar de grootste elektronicawinkel in uw regio wilt zijn.
Kijk naar ervaringen uit het verleden
Een van de beste manieren om uw bedrijf te verbeteren, is door naar eerdere projecten te kijken. Uw team zou een lijst kunnen maken van de meest succesvolle projecten en wat ze zo effectief maakte. Het opmerken van deze factoren kan helpen bij het plannen van toekomstige projecten. Je zou ook moeten overwegen om projecten die niet het gewenste resultaat hadden te beoordelen en op te sommen wat je de volgende keer zou verbeteren.
Bepaal uw missie
De missieverklaring van een bedrijf omschrijft het primaire doel, meestal gedetailleerder dan een visieverklaring. U kunt zowel korte- als langetermijndoelen creëren om aan uw belangrijkste doelstellingen te werken. U kunt bijvoorbeeld beschrijven welke waarde u levert, wie de doelgroep is en welke stappen u moet nemen om uw doelen te bereiken. Overweeg deze zo gedetailleerd mogelijk te maken om precies te begrijpen waar u naartoe werkt.
Onderzoek de concurrentie
Een manier om een bedrijfsstrategie te bedenken, is door naar uw concurrentie te kijken. Maak een lijst van uw beste concurrenten en schrijf op wat volgens u tot hun succes leidt. Baseer uw strategie hierop om ervoor te zorgen dat u competitief blijft. Als u in een competitief veld werkt, kunt u waarde toevoegen aan uw merk door een nieuw product of nieuwe dienst te introduceren die niemand anders momenteel aanbiedt.
Definieer werknemersrollen
Elke medewerker in uw team moet bijdragen aan het bereiken van bedrijfsdoelen. Door aan elke persoon specifieke taken toe te wijzen, weet iedereen wat de verwachtingen zijn voor hun prestaties. U kunt bijvoorbeeld een werknemer vertellen dat u wilt dat hij een maandelijks financieel rapport maakt dat op de eerste van elke maand moet worden betaald. Misschien wilt u het strategisch plan meerdere keren doornemen om er zeker van te zijn dat er geen niet-toegewezen taken zijn.
Voorbeelden van strategieontwikkeling
Hier zijn drie voorbeelden van strategieontwikkeling:
Verhoog de omzet van uw bedrijf
Strategieontwikkeling is handig als u verkoopleider wilt worden. Een van de eerste stappen is kijken naar trends in historische gegevens om de beste tijd van het jaar voor verkoop te vinden. U kunt ook eerdere marketingstrategieën bekijken om te zien hoe effectief ze waren. Als u eenmaal over deze gegevens beschikt, heeft u wellicht een beter begrip van wat in het verleden goed werkte en wat u kunt verbeteren.
Uw bedrijf kan dan strategische doelen stellen, zoals 500 verkopen in het komende jaar of € 50.000 winst in de komende zes maanden. Specifieke doelen zijn vaak beter haalbaar doordat je een strategie kunt maken met duidelijke individuele stappen.
Verbeter de feedback van de klantenservice
Een ander doel van de strategieontwikkeling kan zijn om de beoordelingen die uw klanten aan de klantenservice geven, te verbeteren. Verzamel alle feedback van de afgelopen twee jaar en zet deze in grafieken. Scheid de feedback door algemene beoordelingen en gedetailleerde opmerkingen. Het kan langer duren voordat opmerkingen van klanten zijn verwerkt, dus overweeg om medewerkers toe te wijzen om hierbij te helpen.
Als u bijvoorbeeld merkt dat een groot aantal klanten zegt dat ze vinden dat hun probleem niet is opgelost, ontwikkel dan een strategie om deze beoordelingen te verbeteren door extra training aan te bieden. U kunt ook een strategie bedenken om positieve feedback te behouden door werknemers incentives te bieden voor uitstekende klantrecensies.
Voeg meer diensten toe
Strategieontwikkeling kan voor elk bedrijf gelden. Het kan gaan om een hoveniersbedrijf dat meer diensten wil toevoegen. Er kunnen verschillende andere landschapsbedrijven in de omgeving zijn die grasmaaien, landschapsonderhoud, wieden en kunstmest aanbieden. Ze bieden vergelijkbare prijzen als uw bedrijf, dus u wilt een manier vinden om u te onderscheiden van lokale klanten. Je moet iets doen om op te vallen.
U kunt besluiten om hydrozaad- en ongediertebestrijdingsprogramma’s toe te voegen aan uw lijst met diensten, aangezien niemand anders in de omgeving die taken uitvoert. U kunt ook uw huidige klanten vragen wat hun behoeften zijn. Als je eenmaal hebt besloten wat je wilt toevoegen, kan je team na een aantal kwartalen beginnen met het promoten en evalueren van hun succes.